Egypten...

...svårt att hitta ord riktigt...

Jag och mamma lämnade Sverige 07.40 på nyårsdagen.

Vårt mål var Rihana Resort i El Gouna, Egypten. Vi blev inte besvikna direkt...

Självklart hade vi förväntningar, både positiva och negativa, det har man ju alltid.

Allt blev bättre än väntat.
- Maten var fantastisk, och fräsch (allt lagas med flaskvatten). Eftersom vi hade all inclusive kunde vi (utan att känna oss osäkra) njuta av allt.
- Personalen var jättetrevlig. Och förvånansvärt välklädda. (inte för att det spelar roll men..)
- Faciliteterna var underbara. Vårt rum var jättemysigt, poolområdena precis så sol-semester-hotells-perfekta som man vill ha dem. Restaurangerna, teatern, lagunen - jag kan hålla på hur länge som helst.

 Kort och gott - det var underbart!



Hotellet hade också ett underhållningsteam som höll i sportaktiviteter under dagarna och uppträdde på kvällarna. Ett störtskönt gäng, verkligen. Fick lära mig mycket om den Egyptiska kulturen efter samtal med medlemmar av The Animation team - som de kallade sig.

Det fanns ett spa på hotellet som mor och jag vår första dag besökte. "Cleopatra" kallades behandlingen som var en "helpaketslösning" (oj så Telenor det där lät..:P)  Scrub, ansiktsmask, massage och ångbastu - inte fy skam. 


 
Min kära mamma och jag åkte på några utflykter också. 
Favoriten som var helt oförglömlig hette "Stars and Dinner".

Tillsammans med de underbara tu; Amina och Robin (som vi mötte på välkomstmötet) och ett gäng till från hotellet åkte vi jeepbuss ut i öknen. Där fick vi dricka te hos beduiner (nomadfolk som bor i öknen), se på solnedgången från ett berg och rida på dromedarer. Senare på kvällen rökte vi vattenpipa och lyssnade på vår guide som berättade om beduiner och deras spartanska liv i öknen. Vi fick äta middag som bestod bland annat av kamelkebab som grillades på plats.
Avslutningen på kvällen var stjärnskådning - fantastiskt. Jag lyckades få en helt fantastisk bild av månen i teleskopet.   

Denna lördag är en dag jag aldrig glömmer
.



Vi åkte till Luxor en dag. I Luxor finns bland annat Karnaktemplet som verkligen var en vacker upplevelse. Efter att vi ätit lunch åkte vi båt över Nilen (världens längsta flod faktiskt..:P) Vi besökte också Konungarnas Dal där bland andra Tutankhamon ligger begravd.
På vägen därifrån ville en egyptier köpa mig för en miljon kameler, haha! Jag tycker det lät bra, så kunde jag rymma och mamma och jag sälja kamelerna i efterhand.. Det tyckte inte mamma så vi lät bli.

Jag blev (med min tur såklart) sjuk på vägen hem från Luxor. Feber och förkylning så jag hade frossa och strunt.



Dagen efter var jag lite svag men klarade i alla fall att ligga i solen några timmar.  På kvällen var jag nästan återställd och hamnade på Peanuts med Angelica. Peanuts var kvällshaket där de hade öppet tills folk tyckte det var dags att gå hem. Många goda drinkar dracks på Peanuts, haha.. :)

Varje kväll 21.00 var det show på teatern på hotellet. Animationteamet satte upp alltifrån "Moulin Rouge" till "The Lord of the Dance" - mycket underhållande kvällar. :)



Den gångna veckan är ett minne för livet och det jag skrivit är bara ett axplock av känslor och upplevelser. Jag skulle mer än gärna sätta mig på ett plan och åka tillbaka redan imorgon. Men det är väl del av tjusningen - att det inte är min vardag. 
Det skulle ändå inte vara samma sak utan de som var med. Amina, Robin, Angelica - och alla andra goa - "it's destiny", som en vis man alltid säger. :)

El Gouna, jag kommer tillbaka!

Over and out.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gumms det verkar som ni hade det helt underbart!!! Det var ju tur att hon inte slog till på kamelerna din mor som vi skojjade om innan :) Puss och kram

2009-01-12 @ 21:23:48
Postat av: Josefine

oh vad härligt med egypten :D

2009-01-25 @ 15:32:37
URL: http://juisy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0